Zomerproject St. Pauls

Het zomerproject van de Schola Liturgica was dit jaar in Londen, in St. Paul’s Cathedral. Een beroemde naam, dus het was geen wonder dat het aantal deelnemers al snel voldoende was. Er was zelfs een wachtlijst!
In de aanloop naar het project werd intensief gerepeteerd, zoals gebruikelijk. Er werd hard gewerkt, ook aan stukken die helaas niet op het definitieve programma terechtkwamen, zoals de Mis voor koor en twee orgels van Vierne en het prachtige motet Like as the hart van Howells. Het aantal zangers was relatief groot (38), wat natuurlijk alles te maken had met de enorme ruimte die deze kathedraal biedt. Keerzijde van zo’n groot aantal mensen is dat pas bij de eerste repetitie in Londen het koor helemaal compleet was.
london-04

Hoewel Evensong pas om 17.00 uur begint, begon de repetitie de eerste dagen al vroeg in de middag. Zodoende kreeg je meteen een goede indruk van het dagelijks leven rond de kathedraal tijdens de lunchpauze: veel keurig geklede mensen die in de open lucht aan het lunchen waren. Ook de harde werkers in the City hebben ontspanning nodig!
In tegenstelling tot de situatie bij andere kathedralen is de repetitieruimte niet boven, maar ónder de kerk. Je kwam er met een speciale sticker die als entreebewijs gold. De ruimte had wél ramen, maar die konden niet open; na een uurtje zingen was het dus al behoorlijk warm. Gelukkig waren koel water en desgewenst het assortiment van de refectory in de buurt!
london-05
Met het oog op een optimale koorklank werd al direct de opstelling in het koor verrassend gewijzigd. We stonden in koppels van twee per stemsoort. Dat was wel even wennen, maar na een dag zingen wist je niet beter. Het in- en uitlopen kwam natuurlijk ook de eerste dag aan de orde. Het bleef een hele toer om je bij de voorbereiding van de haakse bocht niet te laten afleiden door het patroon in de vloertegels. Die vroegen namelijk om een riante s-bocht, zoals bij het peloton dat uitwaaiert in een wielerkoers.

london-01
Het koor werd muzikaal ondersteund door een collectief aan musici: allereerst natuurlijk Geke en Sjouke, die ons met vriendelijke, maar strakke hand door het repertoire leidden. Vervolgens twee vrouwelijke precentors, die elkaar afwisselden, soms zelf tijdens één dienst; tenslotte drie organisten. Na Katherine, de vaste kracht tijdens de zomerprojecten, kregen we op zaterdag steun van haar leerling Graham (deskundig, maar qua registratie wat aan de voorzichtige kant) en op zondag van Rachel, die wel vaker achter de klavieren in St. Pauls zit. Dat bleek niet alleen uit de soepele begeleiding, maar ook uit opmerkingen over de details in de orde van dienst. Geïnspireerde routine, zou je kunnen zeggen.

london-02
Het repertoire van deze week bevatte onder andere de Canticles van Fawcett. Geke had ze via You Tube leren kennen en de componist gevraagd naar de uitgave. Die bleek er pas te komen als een koor deze muziek wilde uitvoeren. Eén en één is twee, dus dat verklaart de aanwezigheid van de componist bij de eerste uitvoering van zijn werk door een ander koor dan dat van hemzelf. Hij was zichtbaar verheugd en bedankte het koor hartelijk voor de genomen moeite.
De week vloog voorbij en werd besloten met een goed gevulde zondag. Om 8.30 waren we al aan het repeteren voor de Mattins (10.15) en de Eucharist (11.30). Deze laatste dienst werd gevierd in het schip, waar tot onze verbazing geen meubilair voor het koor aanwezig is. Drie rijen stoelen onder de koepel (dome in het jargon), geen lessenaars voor de muziek en een opstelling opzij van het altaar, in plaats van er achter. Maar goed, daar doe je het ook niet voor. Bij muzikale ondersteuning van de liturgie mag je wel je plaats weten!
Alle diensten waarin wij zongen, waren goed bezocht. Zowel bij Evensong en Mattins als bij de Eucharist zaten er tientallen mensen in het koor en in het schip, die betrokken meededen met zitten, staan en zingen. Dat maakte ook dit project weer een dankbare ervaring! Op naar het volgende !

(387)